Energiboosta laddpausen

En av fördelarna att semestra med elbilen är laddpauserna. Att sitta still i flera timmar i sträck i bilen kräver sina stopp längs vägen där du kan sträcka på benen och fylla på energidepåerna. Något man får på köpet när det ändå är dags att ladda batteriet. Förutom att fika, gå på upptäcksfärd eller ta en god kopp kaffe kan du använda laddpausen till att bli både piggare och starkare.

Tips på 5 övningar under laddpausen
Paulina är Leg fysioterapeut/ sjukgymnast på Aktiv Fysio i Helsingborg. Hon ser dagligen bevis på hur viktigt det är att få in mer fysisk aktivitet i vardagen och undvika för mycket stillasittande för att minimera skador och sjukdomar.

Se till att ta regelbundna pauser, gärna med någon form av muskelaktivitet så kommer du snart märka ett positivt resultat. Varför inte passa på att träna med hela familjen när du laddar bilen på sommarens elbilresor? Eller packa löparskorna lättillgängligt i bilen och ta en lugn joggingtur i sommarsolen, säger Paulina.

Paulina Ebbesson Rundwall, Leg fysioterapeut/ sjukgymnast på Aktiv Fysio i Helsingborg.

Paulina tipsar om 5 bra övningar för hela kroppen som du kan göra själv eller tillsammans med barnen. Gör ca 15 st av varje övning, det tar bara 15 minuter. Perfekt att hinna med under tiden bilen laddas.

1. Jumping jacks

Startposition Jumping Jacks
Stopposition Jumping Jacks

Alternativ: Höga knä på stället, byt ben växelvis

Startposition Höga knä
Stopposition Höga knä

2. Knäböj med barn på axlarna (eller ryggen)

Startposition Knäböj med barn på axlarna (eller ryggen)
Stopposition Knäböj med barn på axlarna (eller ryggen)

Alternativ: knäböj med sträck till tåhävning

Startposition Knäböj med sträck till tåhävning
Stopposition Knäböj med sträck till tåhävning

3. Stående rodd med barn som vikt

Startposition Stående rodd med barn som vikt
Stopposition Stående rodd med barn som vikt

Alternativt stående rodd med väska som vikt

Startpostition Stående rodd väska som vikt
Stopposition Stående rodd väska som vikt

4. Armarna upp och ”rita” stora cirklar. Rotation för hela överkroppen.

Startposition Armarna upp och ”rita” stora cirklar
Stopposition Armarna upp och ”rita” stora cirklar

5. Stretch hamstrings till bakåtböj med armar upp. Dynamiskt.

Startposition stretch hamstrings till bakåtböj med armar upp
Stopposition stretch hamstrings till bakåtböj med armar upp

Bonus: ”Svansjakt” med barnen – sätt en tröja eller strumpa i byxlinningen baktill och lek tagen.